Statsraad Lemhkuhl
Dit van oorsprong Duitse schip werd gebouwd in de Bremerhaven in 1914 en werd Grossherzog Friedrich August gedoopt. Het diende oorspronkelijk als schoolschip voor de Duitse keizerlijke marine. Na de Eerste Wereldoorlog werd het schip in 1919 buitgemaakt door de Britten en in 1921 verkocht aan Kristofer Lehmkuhl, minister (statsråd) van werkgelegenheid in de Noorse regering.
In de Tweede Wereldoorlog kreeg het schip na de Duitse bezetting van Noorwegen in 1940 nogmaals een Duitstalige naam: de Westwärts. Na de oorlog, in 1945, kreeg het schip weer de naam Statsraad Lehmkuhl.
Tijdens de DelfSail-edities van 1998, 2009 en 2016 was zij te bezichtigen in de haven van Delfzijl.
De geschiedenis van de Statsraad Lehmkuhl
Ze werd het grootste deel van de Eerste Wereldoorlog als stationair schoolschip in Duitsland gebruikt en werd aan het einde van de oorlog een oorlogstrofee. Ze werd in 1923 door de Norweigan Shipowners Association gekocht op instigatie van Kristofer Lehmkuhl, naar wie het schip is vernoemd, om de zeilopleiding in Noorwegen voort te zetten.
Statsraad Lehmkuhl begon met zeilopleiding in Noorwegen en stapte in 1924 over naar de Bergen School Ship Foundation, waar ze tot 1966 werd gerund, met uitzondering van vijf jaar tijdens de Tweede Wereldoorlog, toen ze werd omgedoopt tot Westwärts.
Een scheepseigenaar uit Bergen kocht het schip in 1967 om haar te blijven gebruiken voor zeiltrainingen, op eigen kosten tussen 1968 en 1972 tot de oliecrisis in 1973 toen ze in de haven van Bergen werd neergelegd. In 1978 werd ze geschonken aan de Stiftelsen Seilskipet Statsraad Lehmkuhl - De Stichting voor het Tall Ship Statsraad Lehmkuhl, die het schip nu bezit en exploiteert.